Починати реформи потрібно з медичних вишів

881

Наприкінці серпня на сайті Верховної Ради України зареєстровано петицію під промовистою назвою: «Покращення якості студентського контингенту в медичних університетах (академіях) як необхідна передумова підвищення профпридатності лікарських кадрів». У ній ідеться про кардинальні зміни в системі освіти, без яких, на думку автора петиції, директора Івано-Франківського базового медичного коледжу Володимира Стасюка, годі чекати ефективних наслідків медичних реформ.

ВЗ Чому виникла потреба у зміні умов вступу для абітурієнтів та в цій петиції зокрема?

Володимир СТАСЮК, директор Івано-Франківського базового медичного коледжу
— Головною причиною стало відчутне зниження рівня знань студентського контингенту, зок­рема в медичних університетах (академіях), що зрештою впливає на якість кадрів. Зрозуміло: таке явище характерне і для медичних коледжів (училищ). Ця проблема має об’єктивне підґрунтя: зниження народжуваності протягом останніх десятиріч обумовлює зменшення кількості абітурієнтів. Звідси — хронічне невиконання ліцензованого обсягу набору студентів у багатьох вищих медичних навчальних закладах різних рівнів акредитації: від училищ до університетів. Отож, здебільшого на контракт­ну форму навчання доводиться брати всіх, хто «вцілів» після ЗНО. Наслідки такого кроку очевидні. Зайве нагадувати, що очікувана медична реформа потребує високоосвічених професійних кадрів. Тому сподіваємося: коли вдасться реалізувати пропозиції, які містяться в петиції, то автоматично збільшиться питома вага абітурієнтів, котрі обиратимуть медичний фах, розпочинаючи шлях у професію зі стін медичних коледжів (училищ), бо для багатьох із них вималюється чітка фахово-освітня перспектива. А це за умови об’єктивних критеріїв відбору покращить якісний склад студентського контингенту. Медичні ж університети (академії) отримають значний відсоток професійно-зорієн­тованих студентів — найкращих випускників медичних коледжів та училищ.

Тому ми просимо підтримати петицію, у якій зокрема пропонуємо встановити фіксовану кво­­­ту для вступу в медуніверситети (академії) не менше 25-50% від ліцензованого набору, включаючи держзамовлення, на спеціальність «Медицина» для випускників медичних колед­жів та училищ, скоротивши на один рік термін їх навчання.

ВЗ Колись адміністрація очолюваного вами коледжу вже домагалася зменшення терміну навчання в медичних університетах для випускників медичних училищ та коледжів. Здається, ця проблема на сьогодні вже вирішена, чи не так?

— Дійсно, у 2002 році ми розпочали дискусію з поважними державними інституціями (профільними комітетами Верховної Ради України, МОЗ, МОН тощо) щодо скорочення терміну навчання випускників медичних училищ і коледжів у медуніверситетах. Ми ретельно простудіювали навчальні плани та програми цих медичних навчальних закладів і запропонували детальний інтегрований навчальний план, який давав змогу зменшити принаймні на один рік термін навчання в медичних вишах ІІІ та VI рівнів акредитації. Отримали підтримку і розуміння в комітетах Верховної Ради, Міністерстві освіти та науки, але тоді на заваді стало МОЗ України, яке у січні 2003 року надіслало нам відмову досить примітивного змісту, апелюючи до так званих аргументів чотирьох медичних університетів України.

Щоправда, нашу пропозицію все-таки було прийнято через 10 років, але не в повному варіанті. І хоча термін навчання для випускників коледжів скоротився на один рік, однак це доз­волили тільки тим студентам, котрі навчалися на контрактній основі, а також за результатами вступних випробувань, які не можна вважати критеріями об’єктивного відбору.

ВЗ Тобто ви пропонуєте відмовитися від вступних випробувань для випускників медичних коледжів та училищ?

— На мій погляд, їх наявність нівелює ідею, висловлену в петиції. Тим більше, що випускники середньої школи вступають у медичні університети за результатами ЗНО із трьох шкільних предметів. Ми ж пропонуємо для випускників медичних коледжів застосовувати два об’єктивні критерії відбору. По-перше, профільний — результати ліцензованого інтегрованого іспиту «Крок. М», який складають усі випускники медколеджів (училищ) перед державними іспитами. У цей іспит входять близько десяти субтестів із головних клінічних дисциплін, котрі вивчають у медколеджах. Таким чином, «Крок. М» можемо розглядати як мультиекзамен — недаремно він називається інтегрованим. Другим критерієм пропонуємо вважати результати ЗНО з української мови і літератури, які вже з 2018 року стануть обов’язковими для студентів медичних коледжів та училищ. За однакової кількості балів (а таке явище траплятиметься рідко) для об’єктивної оцінки знань можна враховувати середній бал додатка до диплома.

ВЗ Петиція завершується пропозицією видавати після п’ятирічного терміну навчання дипломи лікаря загальної практики-сімейної медицини. Чим ви її аргументуєте, адже сьогодні для отримання такого диплома після шестирічного терміну навчання, встановленого для випускників шкіл, слід ще протягом двох років навчатися в інтернатурі?

— Хочу зауважити, що випускники медичного коледжу — це фельдшери, медсестри, акушерки, які після отримання диплома та стажування починають працювати самостійно у віддалених фельдшерсько-акушерських пунктах, сільських лікарських амбулаторіях, де часто немає лікаря. Інакше кажучи, отримавши диплом коледжу, вони працюють саме в системі первинної медичної допомоги як фахівці загальної практики. Тепер до цього диплома додайте ще п’ять років цілеспрямованого нав­чання в медуніверситеті, наслідком якого буде не декларативний диплом, а диплом лікаря загальної практики-сімейної медицини. Можна з упевненістю стверджувати, що п’ятирічний термін навчання студент (маючи мету!) використає раціональніше, ніж нинішній шестирічний, коли диплом без інтернатури, образно кажучи, «не має ваги».

ВЗ А якщо студент захоче обрати фах хірурга, окуліста, невропатолога?

— Цього ніхто не забороняє. Ніхто не пропонує скасовувати інтернатуру, резидентуру, але «стартувати» для здобуття іншої медичної спеціалізації можна з міцного фундаменту, яким є диплом лікаря загальної практики-сімейної медицини. Зрештою, випускник може й не захотіти спеціалізуватися в інших напрямках медицини, залишившись працювати за вже отриманим фахом. Тим паче, що найближчим часом суспільство все більше потребуватиме фахівців із загальної практики-сімейної медицини, контингент яких сьогодні формують часто добровільно-примусовими методами.

ВЗ Як зацікавити абітурієнтів із хорошими знаннями вступати саме в медичні виші, а не, наприклад, в економічні, де можна опанувати спеціальності, котрі в майбутньому здатні принести значно вищі доходи?

— Пропоновані зміни, зазначені в петиції, якраз і стануть заохоченням. Бо ж після закінчення медичного коледжу відкривається досить обмежена можливість — працювати фельдшером чи медсестрою. Якщо наші пропозиції ухвалять, то студент розумітиме: після медколеджу перед ним постає доволі приваб­лива фахова перспектива. Коли він доб­ре вчитиметься й здасть «Крок. М» та ЗНО на належному рівні, то отримає шанс вступити до медуніверситету навіть на бюджетну форму навчання. А зі спеціальності лікаря загальної практики-сімейної медицини можна стартувати далі й опанувати вужчий медичний фах.

Окрім цього, навчаючись у медичному коледжі, студент зможе пересвідчитися, що медицина — це справа, яка йому дійсно до душі. Бо ж серед тих, хто вступає одразу в університет, лише одиниці, розчарувавшись у своєму виборі, зважуються покинути виш і змінити освіту. Решта стають посередніми лікарями, які не люб­лять своєї роботи і часто виконують її недбало.

ВЗ Вам вдасться зібрати потрібну кількість голосів підтримки, аби петиція була розглянута? Адже темпи голосування не вселяють оптимізму.

— Погоджуюся, що темпи голосування є вкрай незадовільними, хоча, як мовиться, «ще не вечір». На сьогодні понад 90% підписантів петиції — це працівники та студенти нашого коледжу, їх батьки. На початку вересня ми надіслали звернення до адміністрацій, органів місцевого самоврядування та профспілкових комітетів усіх медичних колед­жів й училищ України. Окреме звернення адресоване ректорам медуніверситетів.

На жаль, загальне збайдужіння, що панує в суспільстві, може загубити важливу, державної ваги справу. Попри все, ми покладаємо великі сподівання на мудрість і державницьку позицію відповідальних чиновників Міністерст­ва охорони здоров’я України.

Наталя МОСТОВА, спеціально для «ВЗ»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я