Хоспіс — не будинок смерті, а дім життя

677

Багато хто вважає свою роботу другим домом, адже й справді більшість свого часу ми проводимо саме тут. А чи могли б так сказати про свою роботу працівники хоспісу? Як воно — щодня бачити людський біль? Як жити самому там, де чиєсь життя згасає?

Розвантажувальні вправи з персоналом — допомога в боротьбі з емоційним вигоранням

Каміння з емоцій

Анна БІРУК, психолог відділення паліативної медицини (хоспісу) ВКНЗ «Дубенський медичний коледж» Рівненської обласної ради
Робота в хоспісі дуже важка, як фізично, так і психологічно. При цьому якщо фізичні зусилля ми ще здатні оцінити, то вагу емоційного навантаження на персонал виміряти в кілограмах неможливо. Але воно, попри те, дуже негативно позначається на здоров’ї. Тому моє завдання як психолога закладу полягає в тому, щоб не допустити професійного вигорання медперсоналу, навчити лікарів, медсестер і молодших медсестер захищати себе від негативного впливу буденності хоспісу.

Така вже специфіка нашого закладу, що в ньому часто помирають хворі. Не завжди легко буває змиритися з втратами. Бо ж ми — не роботи, а люди із живими серцем і душею, і не можемо вимурувати стіну, відгородившись від пацієнтів. Адже ми не тільки працюємо з ними, а й переживаємо разом їх минуле і теперішнє. Хворі діляться з нами спогадами, розказують про сім’ї, довіряють усі свої думки. Звісно, що часто виникають симпатії, медсестри й санітарки прив’язуються до своїх підопічних, співчувають їм, між ними виникають довірливі стосунки. Ну не може медсестра в хоспісі просто зробити укол і вийти одразу з палати — обов’язково кілька хвилин ще поговорить з пацієнтом, який так прагне людяності та щирості. Так і стають близькими один одному.

Зрозуміло: усі працівники хоспісу усвідомлюють, що пацієнти тут доживають свої останні дні, та все одно смерть кожного з них завжди є стресовою ситуацією для медиків. І кожен ставиться до цього по-своєму: хтось дуже вболіває, хтось менше. Та головне — не тримати цей біль у собі камінцем. Бо з таких маленьких камінців із часом утвориться величезний камінь, позбутися якого буде дуже важко.

Не перейти межі

Універсального способу захисту від емоційного вигорання, на жаль, не існує — тут потрібен індивідуальний підхід. За багато років роботи в хоспісі я вже вивчила характери, темпераменти, емпатії та вподобання медпрацівників, тож відповідно до них підбираю методи профілактики вказаного стану. Періодично проводжу психологічну діагностику медперсоналу, наприклад, прошу їх намалювати будь-що і звертаю при цьому увагу на кольори, які вони використовують, а зміст самого малюнка потім аналізуємо разом.

Та медсестри й молодші медсестри і самі відчувають, коли в них настає крайній момент і час звернутися по допомогу, аби не перейти межі й не зірватися. Мені дуже подобається для розвантаження використовувати стрінг-арт, коли на цвяшки на дошці намотують нитками різні візерунки. Ось приходить до мене людина збуджена, переповнена емоціями, і я пропоную їй цю методику. Обираємо малюнок, кольори ниток. Спочатку в неї не виходить, нитки заплутуються, вона сердиться, потім зосереджується й водночас починає говорити і розповідає про все, що наболіло. Зрештою, сама незчується, як виллє душу. А підсвідомо, опрацювавши свої емоції та почуття, отримує й релаксацію. А до того ж — ще й картину, виготовлену власноруч.

Золоте правило для боротьби з емоційним вигоранням — уміння переключатися. Не можна нести роботу додому, а домашні справи — на роботу. У медиків є чудовий засіб захисту від стресів — білий халат. На ньому залишаються всі переживання, негативні емоції та почуття, які накопичуються на роботі. І знімаючи його, перед тим, як іти додому, ми позбуваємося разом з ним нехорошого вантажу.

Звісно, не в кожного виходить так легко. Хтось, буває, зривається на рідних. Тому разом на тренінгах ми вчимося виконувати дихальні вправи, аби втамовувати емоції й заспокоюватися. Раджу також, прийшовши додому з роботи, усамітнися на кілька хвилин або ж прийняти ванну, змиваючи із себе весь негатив, і лише тоді виходити до рідних. Для багатьох ресурсом є діти, які найкраще відволікають від робочих проблем і заряджають своєю енергією.

До речі, уже другий рік у нашому хоспісі діє кімната психологічного розвантаження. Вона завжди відчинена, і будь-хто в будь-який час може піти туди, щоб усамітнитися, посидіти та зібратися з думками, проаналізувати певну ситуацію. Можна ввімкнути спокійну музику і відволіктися від турбот. У цій кімнаті є також папір і олівці, тож можна помалювати (хай навіть якісь каракулі) та вилити у такий спосіб свої емоції. Медики приходять сюди, коли відчувають потребу в такій розрядці.

Часто проводимо індивідуальні та колективні бесіди й тренінги. Обираємо тему й обговорюємо її. Вчимося принципам контейнерності, тобто вмінню приймати враження й емоції, але пропустити їх через себе так, щоб вони не зашкодили фізичному і психологічному здоров’ю.

Навряд чи, влаштовуючись на роботу в хоспіс, медики до кінця розуміють усі нюанси такої роботи. Після процесу адаптації з’являється усвідомлення того, як тут працювати. Десь на другому-третьому чергуванні настає кризовий переломний момент. І ті, хто його переборює, залишаються. Та буває, що працівники не витримують емоційного навантаження. За час існування хоспісу було три випадки звільнення молодшого медичного персоналу.

Наприкінці життя

З іншого боку, не менш необхідна психологічна підтримка й нашим пацієнтам. Майже всі вони розуміють, куди їх привезли і для чого. Але при цьому я дивуюся їх насназі до життя і вмінню цінувати кожну його хвилину. Якщо подумати, то за своїми щоденними клопотами-турботами ми фактично не бачимо життя довкола. А наші пацієнти іноді звертають увагу на такі речі, яким ми самі не надали б значення, можливо, щось і втративши.

Ось і нещодавно заходжу в палату, а пацієнтка сидить і уважно дивиться у вікно, посміхаючись. А за ним, здавалося б, нічого особливого — пролітає сніг. Та її зачарували сніжинки, які виблискували під сонячними променями: «Ви бачите, яка краса?»

Ці люди на зламі свого життя в кожному бачать щось хороше, намагаються ловити кожну хвилинку. Вони годують голубів біля вікна і радіють тому, що комусь потрібні, адже можуть щось зробити, хоча б і для птахів.

Часто ми з пацієнтами також малюємо або ліпимо із м’якого пластиліну. Це теж допомагає їм відволіктися від гнітючих думок. Якось одна пацієнтка захотіла виліпити грушу. Та так захопилася, що зліпила й деревце, і тин біля нього. А потім згадала, що підсвідомо відтворила «картинку» зі свого дитинства: біля батьківської хати росла груша і стояв тин, на який дітлахи залазили, щоб поласувати смачними плодами. Ці приємні спогади додали жінці сил до життя. А медперсонал, знаючи про це, тепер приносить їй із дому груші, аби зайвий раз порадувати.

Часто буває, що пацієнти хочуть поговорити про свій кінець, і ми йдемо їм назустріч. Прикро, але в нашому суспільстві існує певне табу на смерть, як на щось неприємне та страшне. Але це — звичайний природний процес, і всі ми десь глибоко всередині розуміємо, що наше життя рано чи пізно закінчиться. І якщо хворий має страх перед смертю, ми намагаємося розібратися, чому він виник, що саме тривожить людину. Часто з’ясовується: насправді хворий боїться не смерті, а лише болю. Тож коли ми пояснюємо, що в хоспісі роблять усе можливе, аби пацієнти не відчували болю, людина заспокоєються.

Наші пацієнти готові говорити про смерть. Вони по-різному сприймають цю інформацію, але здебільшого спокійно. Багато хто хоче владнати певні юридичні моменти, скласти заповіт абощо. А інші пишуть листи своїм онукам, які ще не народилися, або ж дітям, котрим не зважувалися щось сказати, але все життя цього хотіли. Багато хто хоче посповідатися.

Тому говорити в хоспісі про смерть ми не боїмося. Навпаки, налаштовуємо наших пацієнтів сприймати їх останній прихисток — хоспіс — не як будинок смерті, а як дім життя. Так, ми не можемо додати днів до життя пацієнтів, але ми можемо додати барв до нього, наповнити цінністю їх останні хвилини.

Дана РОМАНЮК, спеціально для «ВЗ»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я