Харківщина опановує ази телемедицини

457

Для створення служби телемедичних послуг у Харківській області створили КП «Харківські обласні телекомунікаційні системи».

На його фахівців покладено відповідальність за побудову приватної захищеної інтернет-мережі медичних установ, створення захищеної електронної поштової служби, віртуального дата-центру, технічну розробку системи відео-конференцій, передачу медичних даних в реальному часі тощо.

Першими послуги телемедицини почали впроваджувати шість пілотних районів області. 11 лютого відбулися тестові включення систем телемедичних послуг, а 27-го було проведено першу телеконсультацію сімейних лікарів із фахівцями закладів вищих рівнів.

Для організації консультування визначили 107 лікарів другого рівня, які працюють в районах області, та 17 фахівців із закладів третинного рівня, в яких вже працює відповідне обладнання. На черзі створення кабінетів телемедицини ще в кількох лікарнях Харкова. На базі шести пілотних районів у лютому провели навчання лікарів первинної ланки та розпочали тренінги для медичних працівників з інших районів області.

Фінансування телемедичного «пілоту» на Харківщині відбуватиметься з трьох джерел. По-перше, за державний кошт навесні в області буде введено в експлуатацію 15 сільських амбулаторій, забезпечених усім необхідним, у тому числі й обладнанням для телемедицини. Другим джерелом стануть субвенції обласної влади, і третім — кошти об’єднаних територіальних громад. До речі, деякі з них вже займаються придбанням сумок-укладок для своїх сімейних лікарів та фельдшерів. Обладнання досить дороге, хоча випускають його чимало фірм, тож фахівці обиратимуть кращих як за ціною, так і за якістю — нині саме й проводиться «тест-драйв» сумок-укладок, які пропонують виробники.

Перший млинець — не нанівець

У кабінеті телемедицини КНП ХОР «Харківська обласна клінічна лікарня» довго і серйозно готувалися до часу Х, і ось він настав: фахівці найбільшого в регіоні медичного закладу третинного рівня за графіком по черзі вислуховують лікарів Барвєнківського, Красноградського, Чугуївського, Балаклійського районів. Це найвіддаленіші населені пункти області, звідки по весняному бездоріжжю і до райцентру не дістатися, не те що до Харкова. В обласній лікарні їх консультують лікарі вищої категорії ендокринолог, кандидат медичних наук Олена Ткачук, кардіолог Олександр Гуков, інші спеціалісти.

Триває суто професійна розмова, до якої з іншого боку мережі схвильовано прислухаються пацієнти. Лікарі з районів збентежені, гортають аркуші призначень, історій хвороб, результати лабораторних та інструментальних обстежень, оскільки електронних карток ще не мають. Їх підбадьорюють вже навчені роботі з комп’ютером фахівці другого рівня з райцентрів. Харків’яни дуже зацікавлені та уважні, намагаються не пропустити жодного слова колег та хворих. Звук інколи дає збій, але видимість прекрасна.

У кабінеті телемедицини за столом, крім лікарів, — уся команда, відповідальна за пілотний проект, від інженера по техніці лікарні до радника з медицини заступника Голови Харківської обласної адміністрації Галини Сіроштан. У відведені 10 хвилин (такий стислий термін обраний спеціально для того, аби навчитися аргументувати свої висновки, надалі цей час може бути більш тривалим) практично вкладаються всі, бо ретельно готувалися до сеансу. У перервах між налагодженням зв’язку з наступною амбулаторією чи райцентром вирують емоції, бо надто це все скидається на кадри з фантастичного фільму.

«Зараз ми визначаємо, як працює зв’язок, скільки часу потрібно для сеансу телемедицини, які запитання мають бути у його учасників, як будуть передані та отримані показники цифрових приладів діагностики, як створити комфортні умови для роботи медиків, як і хто має вести паралельно з консультацією лікаря електронну картку — він сам чи спеціально затверджена та навчена медична сестра, тощо. Це перші сеанси, вчимося, так би мовити, без відриву від лікувального процесу, але питань виникає дуже багато. Поки що лікарі працюють за спеціальним графіком, декого викликаємо з відділень, але в перспективі буде налагоджена система планових та ургентних телеконсультації», — пояснює завідувачка організаційно-методичного відділу Харківської обласної клінічної лікарні Людмила Дунська.

Ольга ФАЛЬКО, спеціально для «ВЗ»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я