50 відтінків білого халата

802

Одяг лікаря, тобто медична форма як втілення ідентичності, заслуговує в історії медицини окремого розгляду. А висвітлити аспекти медичної практики, які в іншому випадку залишалися б невидимими, може допомогти нам теорія моди. Отже, у центрі уваги — одяг медиків, які рятують життя в операційній.

Від почуття власної гідності — до чистоти

Особливе значення для хірургії мали досягнення бактеріології. Науково обґрунтоване поняття чистоти повинно було враховувати ризик потрап­ляння у відкриті органи щойно виявлених мікроорганізмів, про небезпеку яких ще вчора ніхто навіть не здогадувався. (Мабуть, тому до початку ХХ століття хірургічні шапки, халати і рукавички здебільшого не використовували). Так важливою складовою хірургічних втручань стало зниження ризику післяопераційного інфікування, й на світ з’явилася концепція асептичної хірургії.

Тим не менше, асептиці передувало цілком зрозуміле прагнення до чистоти. Хірургія, перш ніж вона стала асептичною, завжди була чистою — а білий одяг був втіленням чистоти. І спочатку в білий колір переодяглося багато кваліфікованих хірургів, хоча інші їх колеги продовжували носити чорний — символ гідності, честі, високого статусу.

Та наприкінці позаминулого століття ідеологічний вектор змінився, й почуття власного достоїнства та гордості лікарів переважили інтереси і безпека пацієнтів. (Узагалі, історія медичної форми ілюструє спосіб, у який мода, тобто одяг, стає невід’ємною складовою комунікації: вона сприяє формуванню не лише довіри, а й авторитету та влади.) Хірурги були серед перших, хто переступив цей «поріг моди», і відтоді до суворого, але зловісного чорного повернення вже не було. Отже, сучасну медицину зробила білою саме хірургія.

Джерело «бентежних оптичних ілюзій»

А потім знову ж таки хірурги скасували білий одяг — з міркувань… медичної безпеки. По-перше, з розвитком науки ставало дедалі очевиднішим, що найсвітліший халат ніколи не буде достатньо чистим з мікробіологічної точки зору. По-друге, прагнення відбілити одяг якомога сильніше призвело до непередбачуваних наслідків яскравості.

Річ ще й у тім, що на кінець XIX сторіччя більшість операційних, принаймні на Заході, були електрифіковані — ці приміщення вже не потребували вікон і гасових ліхтарів, адже їх буквально заливало штучним світлом.

Комбінація яскравих вогнів і ще яскравіших білих халатів виявилася надто потужною. Блиск видавався нестерпним для людського зору, й коли хірург переводив погляд із закривавлених нутрощів пацієнта на біле тло, у його очах виникали зелені відблиски.

У 1914 році доктор Гаррі Шерман, хірург із Сан-Франциско, опублікував статтю, у якій назвав білий одяг своїх колег «джерелом бентежних оптичних ілюзій» і вказав на відблиски від білих стін, рушників, простирадл та інших аксесуарів в операційній кімнаті як на фактор ризику виникнення медичної помилки. У серії експериментів американський фахівець наглядно продемонстрував колегам, що традиційний білий колір надто яскравий для ювелірної роботи хірурга, і відблиски (особливо з новими системами освітлення) зменшували здатність лікаря розрізняти анатомічні особливості пацієнта.

Одяг для зцілення

Розібравши кольорове коло-схему, котра демонструє те, як пов’язані поміж собою кольори видимого спектра, Гаррі Шерман запропонував революційну інновацію, порекомендувавши медичному персоналу операційних змінити білий одяг на зелений, оскільки він доповнює червоний, тобто є його додатковим кольором. І це, на думку, Гаррі Шермана, забезпечувало необхідну для хірурга контрастність, чіткість, видимість деталей.

Власне, Гаррі Шерман просто звернув увагу колег на явище, із яким вони всі стикалися, але над яким просто не задумувалися: коли довго дивитися на щось червоне або рожеве, око стає до цих кольорів несприйнятливим — лікарю стає важче розрізняти нюанси людської анатомії. Якщо ж час від часу споглядати щось зелене, то очі залишаються доволі чутливими до відтінків червоного кольору. Доцільність власних порад він знову ж таки продемонстрував на ділі. Використовуючи ту саму теорію кольору, Гаррі Шерман створив власний відтінок зеленого, у який перефарбував свою операційну кімнату: зеленкуватими стали не тільки стіни з підлогою, а й простирадла, рушники, приладдя тощо. Він продемонстрував колегам, що їх зір за таких умов може «спиратися на деталі та структуру рани, не сперечаючись зі стороннім світлом».

Це переконало практикуючих хірургів, і згодом багато з них переодягнулися в зелене. Протягом наступних 10-20 років рекомендація поступово прижилася. Утім, на цю тему все-таки провели кілька наукових досліджень, які знову підтвердили: Гаррі Шерман мав рацію. Результати показали, що зелений не тільки підтримує гостроту зору хірурга після споглядання червоних і рожевих відтінків чи знижує відблиски — велика кількість зелених відтінків додає лікарям психологічного комфорту, даючи змогу очам відпочити від червоного кольору крові або внутрішніх органів пацієнта під час операції: мозок ніби протиставляє ці кольори однин одному.

Майже по Люшеру

Утім, найпотужнішого поштовху впровад­женню холодних відтінків у формах медичних працівників надав Фабер Біррен, зовсім далека від медицини людина. Фабер Біррен працював у промисловості консультантом-колористом. Учорашній випускник Чиказького інституту мистецтв розгорнув у Нью-Йорку успішний консалтинговий бізнес: клієнтами його компанії стали армія і флот США, лікарні, школи, в’язниці, текстильні фабрики, а також промислові гіганти на кшталт General Motors.

За період з 1930 по 1970 рік Фабер Біррен буквально перефарбував інституційний та індустріальний ландшафти Сполучених Штатів! Щодо лікарень, то їм він запропонував унікальні серії гам із детальними рекомендаціями відносно відтінків, які могли б застосовуватися для приміщень з конкретним функціоналом, а також меблів і медичного устаткування.

Як згадують його сучасники, цей фахівець керувався двома основними принципами, доволі таки резонними й прагматичними. По-перше, яскраві кольори здатні стимулювати увагу до навколишнього середовища. По-друге, пастельні кольори можуть мінімізувати вплив навколишнього середовища як джерела інтересу глядача. Так, завдяки грі з кольором Фабер Біррен вдосконалював функціональність будь-яких предметів чи приміщень.

«Туманний» зелений колір, отриманий зі схем, розроблених ним для армії США, став одним з найпопулярніших відтінків, які застосовували виробники медичних інструментів, меблів, пристроїв тощо. «Зелений — один з найкращих відтінків. Він свіжий на вигляд і злегка пасивний за якістю», — писав Фабер Біррен у своїй першій книзі Color in Vision. Так завдяки цьому бізнесмену зелений колір став символом тогочасної лікарні, а не лише хірургічного відділення.

Американську моду швидко перейняли у сусідній Канаді. У 1945 році представник Канадської медичної асоціації заявив, що цей колір набув великого значення в психологічному лікуванні пацієнтів, оскільки він «сприяє заспокоєнню».

І лише згодом для пошиття хірургічного одягу почали використовувати також тканину синього кольору. За словами дослідників, на цей тренд сильно вплинула популярність телевізійних програм, у тому числі навчальних.

Утім, білий колір не здає своїх позицій у медичних закладах. Тут варто знову згадати цікавий зв’язок із символічною чистотою цього «кольору святості», що уособлює вже професійну чистоту й нове бачення професійної гідності чи навіть професійної ідентичності. Білий халат — це вже не гонор суворого джентльменського костюма, який носили лікарі в XIX столітті, це нова форма гідності фахівця, котрий викликає довіру до своєї персони відкритістю і чистотою — і жоден колір не транслює її так, як білий. Ось чому так важко виявилося вбити білий халат.

Підготувала Любомира ПРОТАСЮК, спеціально для «ВЗ»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я