Валерія Лутковська: «В Україні — криза медичної галузі»

2806

Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Валерія Лутковська у щорічній доповіді «Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини про стан та дотримання прав і свобод людини і громадянина в Україні» за 2016 рік повідомила, що численні скарги громадян України про неможливість своєчасно отримати доступні медичні послуги, ліки та медичні вироби, право на безоплатність яких гарантовано законодавством, свідчать про повну руйнацію і глибоку кризу медичної галузі, що створює реальну загрозу життю людей, яким потрібна медична допомога. В. Лутковська наголошує: керівництво Міністерства охорони здоров’я України фактично ігнорує вимоги Кабінету Міністрів України й гальмує проведення медичної реформи. «Тривала нездатність керівництва МОЗ організувати роботу з виконання основної функції цього відомства щодо формування та реалізації політики у сфері охорони здоров’я створила умови для системних порушень прав громадян на охорону здоров’я у 2016 році, дестабілізувала роботу державних спеціалізованих закладів охорони здоров’я й академічних наукових установ», — говориться у доповіді.

Проблемні закупівлі

Відповідно до аналізу Уповноваженого ВРУ з прав людини минулого року державні закупівлі лікарських засобів і медичних виробів через міжнародні організації відбувалися хаотично та в неповному обсязі. І це не зважаючи на те, що цим організаціям у 2015 році авансом було перераховано кошти на забезпечення ліками за 12 державними програмами на загальну суму понад 2,197 млрд грн за напрямками: дитяча і доросла онкологія, дитячі та дорослі гепатити, дитяча гемофілія, туберкульоз, орфанні захворювання, імунопрофілактика й антиретровірусна терапія. Причиною затримки поставок ліків виявилась занадто повільна робота профільного Міністерства й Уряду, які ще півроку після оголошення державних закупівель через міжнародні організації розробляли та затверджували відповідні нормативно-правові акти, а також проблеми із розмитненням придбаних препаратів. Це негативно позначилося на дотриманні строків поставки ліків у регіони, частина з яких надійшла в лікувальні заклади з майже закінченим терміном придатності.

Ще один виклик, із яким не впоралося Міністерство у 2016 році, — закупівлі в рамках бюджетної програми за КПКВК 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру», оскільки на початок 2017 року закуплено та поставлено на склади лікарські засоби і медичні вироби тільки за чотирма окремими напрямками з 20: для пацієнтів з мукополісахаридозом на 76,7%, хворобою Гоше — на 54,9%, резистентною формою ювенільного ревматоїдного артриту — на 30,6%, для антиретровірусної терапії дорослих, підлітків і дітей — на 59,1%.

Забуті пацієнти

У доповіді наголошується, що МОЗ не забезпечує права громадян з рідкісними (орфанними) захворюваннями. Незважаючи на те що під тиском громадських і правозахисних організацій, батьківської спільноти й офісу Омбудсмена МОЗ було ухвалено низку законодавчих і нормативних актів, якими визначено поняття «орфанне захворювання», удосконалено та приведено у відповідність до європейських норм реєстр орфанних захворювань (налічує 171 нозологію), передбачено безоплатне пожиттєве забезпечення лікування орфанних хворих, затверджено номенклатуру лікарських засобів за напрямом «Централізована закупівля лікарських засобів для лікування дітей, хворих на первинні (вродженні) імунодефіцити», утворено Центр орфанних захворювань на базі НДСЛ «Охматдит», що контактує з аналогічними центрами в інших країнах світу, проблеми в цьому напрямку залишаються. Зокрема:

  • не створено реєстру орфанних хворих (реальних даних про загальну кількість хворих на рідкісні захворювання в Україні не існує);
  • не вирішується питання забезпечення лікуванням дорослих з орфанними захворюваннями;
  • не враховуються індивідуальні потреби пацієнтів під час закупівель необхідних лікарських засобів і харчових сумішей;
  • несвоєчасно проводяться держзакупівлі лікарських засобів і харчових сумішей для таких пацієнтів, що призводить до переривання курсу лікування та тяжких наслідків для їх здоров’я.

Хаотична медична реформа

Згідно з результатами проваджень Уповноваженого з прав людини за зверненнями громадян Уряд і МОЗ необдумано, хаотично і без урахування інтересів громадян проводять реформи — медичну та територіально-адміністративну. Зокрема у доповіді говориться, що особливої гостроти набувають питання, пов’язані з реорганізацією закладів охорони здоров’я, неналежним фінансуванням окремих відділень та їх ліквідацією, а під час проведення організаційно-структурної перебудови наявної мережі медичних закладів не враховуються реальні потреби населення цієї території. «Передача коштів медичної субвенції в розпорядження громад найнижчого рівня об’єктивно обмежує право громадянина на вибір лікувального закладу, що є порушенням статті 24 Конституції України, практично унеможливлює ефективне функціонування контрактної моделі стосунків між замовником і надавачем медичної допомоги, а відтак призводить до зниження якості медичного обслуговування. Передача об’єднаним сільським громадам, територіальним громадам міст незалежно від чисельності їх населення повноважень щодо здійснення видатків на фінансування, зокрема медичної допомоги, ставить під загрозу якість надання медичних пос­луг, оскільки ОТГ у сільській місцевості і в малих містах інституційно неспроможні здійснювати функції компетентного замовника медичної допомоги та контролювати якість її надання», — говориться у доповіді.

Крім того, до Уповноваженого надходили численні звернення громадян, представників громадських організацій, місцевих громад і депутатів різних рівнів, незадоволених процесом формування госпітальних округів, що здійснюється на виконання Постанови КМУ від 30.11.2016 р. №932. Цим документом Уряд доручив облдержадміністраціям сформувати межі госпітальних округів з метою оптимізації надання медичних послуг. Однак зазначений процес відбувається без урахування інтересів громад, що обумовлює соціальну напругу в територіальних громадах.

Також проведений Уповноваженим ВРУ з прав людини моніторинг засвідчив: впровадження схваленої дорожньої карти гальмується, незважаючи на те що керівництвом Мінрегіону, яке є відповідальним за реформу децентралізації влади, спільно з керівництвом Міністерства охорони здоров’я, керівниками територіальних органів охорони здоров’я та керівниками ОТГ обговорено концепцію здійснення децентралізації у сфері охорони здоров’я. МОЗ не виконує доручення, що міститься в Постанові КМУ від 30.11.2016 р. № 932, щодо затвердження Примірного положення про госпітальний округ, також досі не узагальнено пропозиції щодо переліку та складу госпітальних округів, наданих облдержадміністраціями. Крім того, невирішеним залишається питання щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України в частині фінансування програм надання вторинної медичної допомоги та до Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» в частині управління госпітальними округами.

Ураховуючи викладене, Уповноважений висловлює занепокоєння з приводу ухвалення місцевими органами влади необґрунтованих рішень про закриття спеціалізованих закладів охорони здоров’я, що порушує право окремої категорії хворих на отримання належної медичної допомоги.

Основні проблеми, які Уповноважений ВРУ з прав людини просить вирішити МОЗ найближчим часом:

  • вжити невідкладних заходів щодо затвердження Концепції та Національної стратегії реформування системи охорони здоров’я в Україні, розроблення яких передбачено розпорядженням КМУ від 17.09.2014 р. №847-р «Про імплементацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та ЄС, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони», а також розробити детальний план їх практичної реалізації;
  • пришвидшити прийняття Закону України «Про загальнообов’язкове державне медичне соціальне страхування в Україні» та забезпечити його реалізацію;
  • у процесі організаційно-структурної перебудови наявної мережі медичних закладів, зокрема і у зв’язку з формуванням ОТГ, забезпечити безперебійну роботу реорганізованих закладів охорони здоров’я;
  • розробити та затвердити Загальнодержавну програму боротьби з онкологічними захворюваннями;
  • для вирішення проблемних питань забезпечення прав і державних гарантій громадян з рідкісними (орфанними) захворюваннями розробити Національну програму, що включатиме питання діагностики, селективного скринінгу, надання медичної і медико-соціальної допомоги таким хворим, підготовки кваліфікованих фахівців з діагностики та лікування рідкісних захворювань; створити реєстр орфанних хворих; вжити заходи для вирішення питання забезпечення лікуванням орфанних хворих із числа дорослого населення;
  • забезпечити вчасне проведення державних закупівель лікарських засобів та виробів медичного призначення, зокрема і через міжнародні закупівельні організації, підвищити рівень прозорості й відкритості таких закупівель.

За матеріалами офіційного сайту Уповноваженого ВРУ з прав людини

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я