Вінниччина: Змінити форму господарювання, щоб… вижити

844

doctorУ Верховній Раді України зареєстровано проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення законодавства з питань охорони здоров’я», у якому окремою статтею передбачено реорганізацію закладів охорони здоров’я шляхом перетворення бюджетних установ на комунальні некомерційні або комерційні підприємства. Не чекаючи рішення парламентарів, з ініціативою першим впровадити нові принципи роботи виступив Вінницький обласний наркологічний диспансер «Соціотерапія». 

vz-45-46_2016_stranytsa_18_yzobrazhenye_0001Ольга ЗАДОРОЖНА, начальник управління лікувально-профілактичної допомоги населенню Департаменту охорони здоров’я Вінницької ОДА
В умовах обмеженого фінансування зак-ладів охорони здоров’я гостро постало питання оптимізації їх роботи. Кожна гривня, виділена з бюджету, має бути використана з максимальним коефіцієнтом корисної дії. І ми це розуміємо, бо ситуація з фінансуванням галузі дійсно критична, і не тільки в нашій області. Сьогодні консолідований бюджет системи охорони здоров’я становить близько 2 млрд грн. З нього на заробітну плату йде 1,35 млрд грн, на медикаменти — 216 млн грн, на харчування хворих у стаціонарах — 37 млн грн. На енергоносії витрачається 210 млн грн, капітальні видатки становлять 69 млн грн. У межах обсягу медичної субвенції для нашої області, затвердженої Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», дефіцит коштів сягає 670 млн грн. І все це разом підштовхує до того, що медзакладам потрібно шукати нові форми господарювання.

У проекті Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення законодавства з питань охорони здоров’я», який перебуває на розгляді в Парламенті, така можливість уже передбачена. Зокрема, бюджетні установи можуть бути перетворені на комунальні некомерційні або комерційні підприємства. Діяльність комунальних некомерційних підприємств прописано у трьох кодексах України: Бюд­жетному, Господарському та Цивільному. Тобто окремі законодавчі акти, які регламентують діяльність медичних закладів із такою формою господарювання та передбачають механізми їх створення і функціонування, існують.

Коли ми приєдналися до пілотного проекту з реформування охорони здоров’я, що реалізувався протягом 2010-2014 років, то отримали таку можливість — законодавство дозволяло створювати некомерційні підприємства на теренах пілотних областей. Але в той час усі зусилля влади були спрямовані на формування структури закладів первинної ланки надання медичної допомоги, госпітальних округів тощо, і жодна область не скористалася можливістю перетворення бюджетних закладів у комунальні некомерційні підприємства. Хоча саме така форма господарювання дає змогу лікарням використовувати комплексний підхід у наданні медичних послуг за найефективнішого використання ресурсів закладу, мати більшу самостійність та автономність, зокрема самим розпоряджатися коштами, визначати, куди їх спрямовувати, розвивати ті послуги, які користуються більшим попитом. І в разі запровадження страхової медицини — безумовно виграти.

Щодо КЗ «Вінницький обласний наркологічний диспансер «Соціотерапія», то на сьогодні це єдиний заклад в області, який виступив з ініціативою зміни форми господарювання. Нині триває громадське обговорення проекту статуту комунального некомерційного підприємства, а в листопаді документ буде погоджено у відповідних постійних комісіях обласної Ради (з питань охорони здоров’я, соціального захисту та зайнятості населення, з питань бюджету, фінансів і обласних програм, управління спільної комунальної власності тощо) й винесено на зат­вердження сесією облради.


vz-45-46_2016_stranytsa_18_yzobrazhenye_0002Павло СЛОБОДЯНЮК, головний лікар КЗ «Вінницький наркологічний диспансер «Соціотерапія»
Якщо громадськість та обласна рада підтримають нашу ініціативу, то працювати в новому статусі комунального некомерційного підприємства диспансер розпочне у 2017 році. Для нашого закладу такий крок стане другою спробою. З 2006 по 2009 рік ми проводили так званий експеримент — працювали, враховуючи всі умови функціонування комунального некомерційного підприємства. На жаль, тоді зовсім не була прописана законодавча база для роботи, і це змусило нас зупинитися.

Чому знову проявили ініціативу? Тому що система бюджетного забезпечення, яка діє на сьогодні, не дає змоги медичним закладам розвиватися. Наприклад, нам не вистачає коштів на найнеобхідніше: обладнання, ліки та харчування пацієнтів. Ми не можемо купити навіть пристрій для визначення наркотичного сп’яніння, який коштує близько 30 тис. грн.

Крім того, після відміни Наказу №33, що регламентував штатний розпис, фінансування розраховується відповідно до ліжко-днів. Зважаючи на це, заклад, який отримає статус комунального некомерційного підприємства, матиме гарний шанс вийти зі скрутного становища, адже відповідно до нового статуту ми здобудемо право визначати штатний розпис, кількість ліжок і розмір фонду оплати праці. Зокрема, за рахунок скорочення так званих баластних структур зможемо підвищити зар­плату працівникам, число яких визначатиметься кількістю ліжок, котра варіюватиме. Наприклад, сьогодні у нас 30 пацієнтів, і ми розгортаємо 30 ліжок, а завтра може бути 50, тож формуватимемо кількість ліжок відповідно до нової потреби. За рахунок скорочення кадрів з’являться вільні гроші, а зарплата мотивуватиме людей до якомога якіснішого виконання своїх обов’язків, бо ж не можна жити за старим принципом: вранці приходити на роботу, а увечері йти додому і не бачити результатів праці. Вивільнені кошти також спрямуємо на розвиток закладу в цілому.

Нова форма господарювання дасть змогу не просто працювати в іншому статусі, а ефективніше розпоряджатися коштами. У разі потреби можна буде взяти кредит, надавати платні пос­луги, закуповувати нове обладнання й проводити навчання спеціалістів, а це, своєю чергою, сприятиме підвищенню конкурентоспроможності на ринку нарівні з приватними клініками.


vz-45-46_2016_stranytsa_18_yzobrazhenye_0003Василь ЖЕЛЕЗНЯК, начальник інформаційно-аналітичного центру медичної статистики Департаменту охорони здоров’я Вінницької ОДА
В умовах децентралізації перехід бюджетних закладів на роботу у форматі некомерційних підприємств залежить в основному від бажання самих лікарів, а також органів місцевого самоврядування, які утримують ці установи. Проте якщо обласна влада піде на такий крок і дозволить створити некомерційне комунальне підприємство, то районні ради до цього ще не готові.

До того ж, треба навчити колектив працювати в нових умовах. Відміна Наказу №33 має і позитивні, і негативні моменти. Якщо говорити про право головного лікаря в рамках наданих коштів формувати свій штатний розпис, то перешкод для його оптимізації і раніше не виникало. Але тут з’являється інша проблема: фіскальні органи можуть вказати на те, що у вас забагато чи замало працівників. На жаль, відмінивши 33-й Наказ, Міністерство охорони здоров’я не запропонувало натомість жодного механізму нормування праці, і тепер вся відповідальність лягає на плечі головного лікаря.

Не за горами той час, коли стануть звичними різні форми господарювання медичних закладів. А з впровадженням страхової медицини, унаслідок чого «гроші ходитимуть за пацієнтом», одразу стане зрозуміло, який лікувальний заклад користується попитом, а який ні. Тож у виграші опиняться ті медичні установи, що встигнуть сформувати базу необхідних послуг і залучити пацієнтів.


vz-45-46_2016_stranytsa_18_yzobrazhenye_0004Олександр БОРТНИК, координатор ГО «Інститут соціального розвитку»
Вінницьким лікарям до «пілотів» не звикати, тому, не чекаючи наказів зверху, вони й виступають із подібними ініціативами. Щодо Вінницького обласного наркологічного диспансеру «Соціотерапія», то заклад готовий змінити форму господарювання, і це — розумний вихід із ситуації, яка склалася.

До відміни Наказу №33 кількість персоналу в лікарнях була суворо регламентована затверд-женою кількістю ліжок. Скасування згаданого Наказу не вплине на формування бюджетів лікарень (оскільки існують нормативні акти вищого порядку, які це регламентують), але дасть голов­ним лікарям певну автономію у використанні коштів, тобто підвищить самос­тійність лікарень та їх керівників, а відтак і відповідальність.

Медики постійно нарікають на відсутність коштів, але гроші насправді є, вони просто витрачаються не зовсім ефективно. Поки що фінансування лікарень відбувається за тим самим принципом, що і 50 років тому, тобто виходячи з площі приміщень, у яких вони розташовані, кількості ліжок, штатних посад, незалежно від того, переповнений заклад чи стоїть напівпорожній. Така ситуація і підштовхує до змін.

Олеся ШУТКЕВИЧ, спеціально для «ВЗ», м. Вінниця

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я