Пілотний проект врятує ще більше життів

1691

З метою підвищення соціального захисту населення України, починаючи з 1 червня 2012 року в нашій країні започатковано систему відшкодування вартості лікарських засобів для осіб із гіпертонічною хворобою. Інновація полягала в тому, що для ліків на основі семи діючих речовин, які представлені на ринку України майже трьома сотнями торгівельних назв, були розраховані граничні оптово-відпускні ціни. Це було зроблено із використанням механізму визначення порівняльних (референтних) цін та реалізовано за допомогою часткового відшкодування їх вартості за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів. На першому етапі проекту, який тривав
до вересня 2013 року, сума відшкодування за лікарські засоби, що містять однакову діючу речовину, в одній і тій самій кількості, була рівною. Нині запроваджується новий етап Пілотного проекту, який зробить ліки від гіпертонії доступнішими.

До Пілотного проекту на першому етапі були включені генеричні лікарські засоби. Завдяки проекту сьогодні 3,2 мільйона українців отримали відшкодування на ліки і 22,5% українців почали вимірювати свій тиск та системно лікуватися від гіпертонії.

VZ_39-40__Страница_10_Изображение_0001Враховуючи позитивні напрацювання, які ми відслідковували та дослід­жували протягом першого етапу, було прийнято рішення підвищити економічну ті фізичну доступність цих препаратів, а також розширити перелік лікарських засобів, на які поширюється дія Пілотного проекту. Таким чином, до Пілотного проекту, окрім семи діючих речовин, включені комбіновані ліки, у складі яких були ті самі перераховані молекули разом із сечогінними препаратами. Ці лікарські засоби відносяться до 1-2 ряду клінічного протоколу надання допомоги хворим на гіпертонію. До них увій­шли еналаприл (монопрепарат та комбінація з гідрохлортіазидом), лізиноприл (монопрепарат та комбінація з гідрохлоротіазидом), бісопролол, метопролол, небіволол, амлодипін (монопрепарат та комбінація з лізиноприлом) та ніфедипін. Це дозволило не лише підвищити економічну дос­тупність препаратів для лікування гіпертонії, а й розширити можливості та ефективність лікування.

Враховуючи те, що найбільш доступними є генеричні лікарські засоби, відповідно до норми Пос­танови КМУ №554, яка набула чинності у серпні 2013 року, було введено наступні зміни. На сьогодні лікарські засоби відшкодовуються відповідно до належності їх до трьох категорій товарів.

Перша група — ЛЗ, що мають низьку гранично-відпускну ціну і відшкодовуються за максимальним відсотком — 90%. В реальній практиці це є майже 100-відсотковим відшкодуванням (у тих аптеках, де ціни нижчі). Це нововведення суттєво відрізняє другий етап проекту від першого.

Друга група — середньовартісні ЛЗ — відшкодовуються за диференційованою націнкою (від 90% і менше).
Третя група — високовартісні ЛЗ — кошти не відшкодовуються.

Відтепер на зазначені лікарські засоби встановлено постачальницько-збутові надбавки не вище 10% оптово-відпускної ціни та торгівельні (роздрібні) надбавки не вище, ніж 25% закупівельної ціни.

Разом із цим інновацією є те, що до Пілотного проекту на другому етапі включені всі лікарські засоби, зареєстровані на території України, що містять однакову діючу речовину (тобто як оригінальні, так і генерики). Також за умови включення третьої групи лікарських засобів є можливість за рахунок дек­ларування оптово-відпускної ціни знизити вартість препаратів. Таким чином, ми очікуємо, що наше населення отримає більший
арсенал лікарських засобів за більш доступними цінами.

Відповідно до удосконаленого порядку розрахунку граничних оптово-відпуск­них цін, а також порядку відшкодування референтних цін, МОЗ України розрахувало нові тарифні ціни, які 10 вересня оприлюднено на офіційному сайті Міністерства. Вони пройшли процедуру громадського обговорення й набули чинності відповідно до перерахованих груп.

Користуючись нагодою, хочу звернутися до аптечних закладів України всіх форм власності, які не долучилися до Пілотного проекту, і закликати їх узяти в ньому участь. До речі, робити висновки, що приватні аптеки по всій Україні меншою мірою долучені до проекту, ніж державні та комунальні, — немає жодних підстав. Але є суттєві регіональні відмінності у цьому питанні. Міністерство охорони здоров’я не має важелів впливу на суб’єкти господарювання, оскільки це виходить за рамки його повноважень. Участь аптечних установ у пілотному проекті є справою добровільною.

Щоб отримати ліки, на які поширюється дія норм Пілотного проекту, пацієнти та їхні родичі можуть звертатися до фахівців різних профілів (лікарів сімейної практики, кардіологів, терапевтів та ін.), які мають не лише виписати рецепт відповідно установленого зразка, а й надати максимальну інформацію про перелік аптечних закладів, що беруть участь у Пілотному проекті в їхньому регіоні. За цим рецептом в аптеці пацієнт одержить не тільки ліки, а й повну інформацію про запропоновані йому лікарські засоби. Нові тарифи розроблені у двох нових форматах: формат державного реєстру граничних оптово-відпуск­них і порівняльних цін та більш доступна для пацієнта інформація із чинними на сьогодні цінами. Тобто провізор має пропонувати пацієнтам на вибір ті лікарські засоби, які підлягають дії чинної постанови.

Наразі в аптек є ще два місяці, щоб реалізувати залишки за старими цінами. Зараз необхідно досягти максимальної реалізації другого етапу Пілотного проекту. Наступним кроком Проекту буде детальний аналіз результатів цієї фази та робота над помилками. Без цього подальші етапи планувати немає сенсу.

Тетяна ПРИХОДЬКО, «ВЗ»

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я