Хто хоч раз набирав медичний персонал, знає: це ще той головний біль. Адже, поперше, принців, дійсно, мало, а подруге, принц у штаті вам не потрібен.
 Юлія ГРИГОРЯН, співвласниця, директор мережі медичних центрів «Дитяча клініка «Малі», м. Київ
Юлія ГРИГОРЯН, співвласниця, директор мережі медичних центрів «Дитяча клініка «Малі», м. КиївУ хвилини відчаю, змахуючи скупу директорську сльозу, я думаю: а може, це підступ? Може, лікарі змовилися між собою і поїхали працювати на іншу планету, прихопивши найспритніших, найусміхненіших і легких на руку медсестер?
Підбір персоналу: недостатньо знайти хорошого лікаря…
Проблема ще й у тому, що недостатньо знайти хорошого лікаря, потрібно, аби він підходив вам і за людськими якостями. Щоб:
- був адекватний;
- був щиро зацікавлений у пацієнтах;
- уже перехворів на зіркову хворобу (адже всі лікарі — трохи боги, чи не так?);
- був відповідальний;
- дотримувався слова;
- слухав і чув (не тільки себе!);
- був порядною людиною;
- підтримував політику центру, а не гнув свою лінію;
- не знецінював роботи колег;
- щоб…
Скажете, я багато хочу? Але досвід доводить: коли з людиною щось не так, потім це обов’язково ускладнить усім життя.
 Одного разу ми довго шукали спеціаліста з УЗД і нарешті знайшли. «Дивний», — подумала я, дивлячись на високого, сивочолого, акуратно одягненого чоловіка, який під час співбесіди дивився кудись повз мене. Розтягуючи слова, він виголошував довгі монологи, не звертаючи уваги на мої запитання, — про себе, про медицину в Німеччині, про важливість діагностики. Дивний, нудний, але досвід — понад 30 років! І працювати готовий хоч завтра. І графік підходить. І альтернативи особливої немає… Та й УЗД триває недовго, не встигне набриднути пацієнтові розмовами. Потім виявилося, що все він встигає! За 10 хвилин і УЗД зробити, і діагноз замість лікаря встановити, і БАДи нав’язати! Тому що «я знаю краще, у мене досвід, я вчився в Німеччині, ось мій номер, наступного разу телефонуйте мені особисто, я приймаю ще й у поліклініці, там дешевше».
Одного разу ми довго шукали спеціаліста з УЗД і нарешті знайшли. «Дивний», — подумала я, дивлячись на високого, сивочолого, акуратно одягненого чоловіка, який під час співбесіди дивився кудись повз мене. Розтягуючи слова, він виголошував довгі монологи, не звертаючи уваги на мої запитання, — про себе, про медицину в Німеччині, про важливість діагностики. Дивний, нудний, але досвід — понад 30 років! І працювати готовий хоч завтра. І графік підходить. І альтернативи особливої немає… Та й УЗД триває недовго, не встигне набриднути пацієнтові розмовами. Потім виявилося, що все він встигає! За 10 хвилин і УЗД зробити, і діагноз замість лікаря встановити, і БАДи нав’язати! Тому що «я знаю краще, у мене досвід, я вчився в Німеччині, ось мій номер, наступного разу телефонуйте мені особисто, я приймаю ще й у поліклініці, там дешевше».
Або ще один випадок: був у нас лікар, котрий, як і більшість «вузьких» фахівців, працював, крім нашої клініки, ще в кількох місцях. І одного разу він не захотів вийти до нас на прийом на 15.00, тому що в центрі, де він приймав у цей день до нас, у нього відмінилися «ранкові» пацієнти. Зрештою він придумав, як вирішити проблему. Лікар набрав нашого адміністратора і сказав: «Передзвоніть усім, хто записаний, нехай приходять не з 15-ї, а з 11-ї». Адміністратор похолола, але, не зумівши переконати лікаря, подзвонила пацієнтам. Із 9 осіб прийти раніше могли тільки двоє, решта, м’яко кажучи, не зраділи. Я зателефонувала лікарю сама і якомога лагідніше поцікавилася в нього, що трапилося, думаючи при цьому про 9 роздратованих пацієнтів, записаних на прийом до Лікаря Не Прийду. «Дуже спекотно, — заявив він у відповідь. — Я не збираюся 3 години сидіти на спеці й чекати ВАШИХ пацієнтів, кому треба, прийдуть раніше!» Переборюючи бажання послати його куди подалі, я запропонувала йому приїхати і почекати прийому в нас у клініці під кондиціонером. «Та навіщо мені це?!» — поставив він риторичне питання, а потім… усе-таки приїхав. Ми 3 години по черзі розважали його на кухні, пригощаючи байками і чаєм із цукерками. Пацієнти були прийняті у свій час, але з лікарем довелося розпрощатися. До слова, без жалю, тому що пацієнти дійсно НАШІ, а лікар — ні.
Як медичному закладу знайти «свій» медперсонал?
Чи буває в цієї казки щасливий кінець? Ні, тому що кожен кінець — це початок. У нашому випадку — початок якогось періоду примирення: лікар задоволений роботою і вами, ви задоволені ним, пацієнти звикають до нового лікаря. Але біг з перешкодами на цьому не закінчується. Ви, як у комп’ютерній грі, просто переходите на наступний рівень — у нашому випадку він має назву «Заповни прийом лікаря» і складається з наступних кроків:
- 0-6 місяців роботи. Потрібно щонайменше півроку, аби в лікаря, який приймає пацієнтів у регулярному (щоденному) режимі, заповнився прийом. Увесь цей час ви посміхаєтеся і махаєте — оточуєте нового фахівця максимальною маркетинг-турботою. Ви знімаєте з ним відео, викладаєте про нього дописи в соцмережі та статті на сайт, розхвалюєте його, такого чудового, з усіх боків, запрошуючи пацієнтів до нього на прийом. І добре, якщо лікар сприйнятливий до такої турботи — йде на контакт, посміхається і вимовляє щось членороздільне в камеру, старається і розуміє, заради чого все це. Так поступово він стає своїм, а в очах пацієнтів — вашим, уособленням духу вашого медичного центру, частиною або навіть паровозом цілої команди лікарів;
- 6-18 місяців роботи й далі. Прийом поступово заповнюється. Разом із цим зростає впевненість лікаря в собі і часом — зарплата. І тут (увага!) — високий ризик зіркової хвороби, тому що ви не тільки переконали всіх навколо, що лікар мегакрутий, він і сам у цьому впевнився. І за умови успішного поєднання професійних скилів з особистою харизмою він дійсно крутий: усі хочуть потрапити до нього на прийом, у нього формується свій пул клієнтів, для яких він безумовний авторитет. Крім того, напевно, ваша маркетинг-активність не залишиться непоміченою конкурентами, і рейтинг лікаря зросте не тільки в клініці серед пацієнтів, але і… серед можливих роботодавців. Вас усе частіше непокоїть тривожна думка: «А раптом піде?» І ви починаєте думати про те, як і чим його можна утримати. Зарплатою? Бонусами? Але завжди знайдеться хтось, хто дасть вашому фавориту більше або просто запропонує те, чого у вас немає. Зрештою, співробітнику може набриднути працювати довго на одному місці, й невдовзі ви почуєте: «Я полюбив інший гарем!»
Ідеального рішення не існує
І це, як у сім’ї: когось відпускаєш із легким серцем, а чиясь заява «про розрив» ображає або й боляче ранить. Ти говориш собі: «Більше ніколи!» А що — ніколи? Не прив’язуватися? Не вкладатися душею і грошима? Не вибудовувати систему навколо однієї людини, якщо ця людина — не частина системи (наприклад, не має частки в бізнесі й ніяк не прив’язана до вас, тільки кількома рядками в трудовому контракті)? А на кого тоді робити ставку, особливо в умовах сьогодення, коли клієнти приходять за послугою не стільки в клініку (до бренду), скільки до конкретної людини? Ось і я не знаю.
Інколи я замислююся: може, задача не має ідеального рішення? Можливо, це просто умови, із якими доводиться миритися всім, хто хоче працювати в медицині, а не продавати вентилятори?
З вентиляторами все просто: працює або ні. З людьми ж набагато більше ввідних, більше ризиків, більше особливостей. Хоча «одиниця виміру», напевно, та сама: працює або ні.
 
                 
 
 
		 
  
 