Катерина Павлик: «Ми знайшли свою нішу»

642

Mom’s позиціонує себе як найдобрішу дитячу стоматологію, тому маленькі пацієнти не бояться знову сюди повертатися. Тут опікуються всіма дітками, включаючи особливих, з найперших днів життя до 18 років. Про труднощі, із якими довелося зіткнутися в процесі започаткування власної справи, розповідає співзасновниця мережі клінік дитячої стоматології Mom’s, лікар­ортодонт за освітою Катерина Павлик.

Лікування в клініці Moms

Катерина ПавликКатерина Павлик, співзасновниця мережі клінік Mom’s, лікар-ортодонт за освітою
Ідея відкрити власну клініку виникла в Катерини Павлик іще під час навчання у виші: студенткою вона мріяла, як одного дня йтиме коридорами своєї стоматології. Тоді вона навіть не уявляла, кого саме обслуговуватиме клініка. Буде це заклад для дітей, дорослих чи для всіх? Відповідь на це питання Катерина знайшла 2010 року, коли ще працювала за наймом.

«Я відкрию дитячу стоматологічну клініку, де дітки не боятимуться лікувати зуби, а навпаки — йтимуть на прийом до лікаря, як на зустріч із другом», — вирішила майбутня підприємниця. А втілити мрію в життя вдалося у 2014-му.

ВЗ Чому ви вирішили обрати таку «вузьку» спеціалізацію, як дитяча стоматологія, особливо зважаючи на те, що більшість мам переконані: лікувати молочні зуби не потрібно?

— Хай би там як, але батьки піклуються про своїх дітей і намагаються дати їм усе найкраще. Зокрема, дбають про них значно більше, аніж про самих себе. Тому, хоч спеціалізація і «вузька», свою стабільну аудиторію пацієнтів ми маємо. До речі, у 2014 році, коли ми відкрилися, подібних клінік узагалі не було. Тобто на ринку свого часу з’являлися поодинокі заклади. Але Mom’s — єдина мережева клініка на теренах України, що комплексно займається дитячою стоматологією.

Не останню роль у виборі спеціалізації зіграв і той факт, що я сама мама і маю двох дітей. Передусім я хотіла, аби всі дітки відчули теплоту, піклування, щоб вони позбулися страху перед лікарем. Й не лише перед стоматологами, а й іншими спеціалістами. 

До речі, стосовно лікування молочних зубів, то це дійсно дуже важливо, оскільки їх здоров’я та міцність можуть впливати на здоров’я й розвиток постійних зубів. Та й здорові зубки, нехай і тимчасові, мають значно кращий естетичний вигляд.

Інформація про клініку MomsНадзвичайно важливий аспект — профілактика. Саме це ми постійно доносимо батькам. Важливо регулярно ходити на прийом до лікаря. Частота профілактичних оглядів залежить від віку дитини: до 6 років — один раз на 3 місяці, із 6 років — один раз на півроку. Це потрібно робити для того, аби не пропустити початкового етапу каріозного ураження зуба, котре можна безболісно вилікувати буквально за 10 хвилин. Зокрема, у Швейцарії саме завдяки профілактиці лише в одного із 10 дітей є карієс. До того ж мова зазвичай йде про окремий зуб. Тобто вказаний показник надзвичайно низький.

ВЗЧи спиралися ви на зарубіжний досвід, створюючи Mom’s?

— Так, ми вивчали  досвід колег із-за кордону. Не скажу, що це були окремі клініки чи лікарі, радше — підхід країни до дитячої стоматології в цілому. Наприклад, такі держави, як Швейцарія чи США, дбають не лише про надання якісної стоматологічної допомоги, а й про дизайн подібних клінік. Тому ми, адаптуючи приміщення, вирішили скористатися послугами дизайнера інтер’єрів.

Також варто зазначити й те, що, як і в західних клініках, велику увагу приділяємо розвитку персоналу. Якщо до України приїжджає фахівець, аби ознайомити зі своїми методами роботи чи новітніми матеріалами, ми ніколи не втрачаємо нагоди скористатися цим. Зокрема, надали можливість нашому ортодонту відвідати конгрес «Ортодонтичні аспекти здоров’я дитини», що відбувався у Львові. А в минулому році лікарі Mom’s взяли участь у заході, організованому Українською академією дитячої стоматології (UAPD). Завдяки подібним заходам фахівці здобувають нові знання й опановують лайфхаки, що допомагають у роботі.

Стоматологія, як і медицина загалом, не стоїть на місці й постійно розвивається, тому все частіше з’являються нові напрацювання, розширюється доказова база, й важливо тримати руку на пульсі, щоб надавати якомога ефективнішу допомогу. Наприклад, якщо раніше канали молочних зубів лікували ручним методом, то зараз використовують мікромотори, що значно полегшує роботу лікаря. Зокрема, ми одними з перших почали працювати з дитячими коронками та застосовувати біокераміку.


Лікуємо з перших днів життя. Це може бути підрізання вуздечки язика абощо, тобто мова йде про всі незначні хірургічні маніпуляції, котрі чомусь не виконали в пологовому будинку. Нашому найменшому пацієнтові було п’ять днів від народження. (Катерина Павлик)


ВЗ Які перешкоди виникали в процесі створення клініки з дитячої стоматології?

— Ой, їх було чимало. Це стосується і фінансового аспекту, і проблем із кадрами. Зокрема, коли ми відкривали першу клініку, валютний курс становив близько 13 грн за 1 дол., а за кілька місяців підскочив до позначки 25! Я була в шоковому стані. По-перше, приміщення під клініку ми орендуємо, а по-друге, бізнес тільки-но спинається на ноги, а ціни на все зросли в одну мить! Проте ми впоралися.

Щодо стартового капітану, то він становив близько 100 тис. дол. Але це досить приблизна сума, бо підрахувати всі витрати, так би мовити, до копієчки, практично неможливо. Період підготовки, починаючи з пошуку приміщення й отримання ліцензії та закінчуючи тим моментом, коли клініка відчинила свої двері пацієнтам, тривав півроку.

А от відносно персоналу… На жаль, й дотепер виникають труднощі з пошуком працівників. Це стосується не лише лікарів, а й адміністраторів, асистентів тощо. Й насправді з подібною проблемою стикаємося не лише ми. Більше того, навіть коли ви знайшли потрібну людину, не факт, що ваші трудові відносини триватимуть довго. Наприклад, на посаду асистентів зазвичай беремо студентів, які, отримавши диплом, змінюють місце роботи. Інколи для закриття однієї вакансії може знадобитися цілий місяць або й більше, хоча ми активно співпрацюємо з порталами для пошуку співробітників (work.ua, rabota.ua тощо). Тобто ці моменти також варто врахувати, відкриваючи власний бізнес.


Я вважаю: кожен, хто замислюється про відкриття власної справи, повинен розуміти, наскільки важливим є постійне навчання персоналу, й має враховувати те, що потрібно не лише вимагати від працівника виконання обов’язків, а й надавати йому поле для розвитку. (Катерина Павлик)


Хочу звернути увагу й на відсоток рентабельності. Так, поки наша клініка складалася з двох філіалів, він становив 25%. Наразі цей показник перебуває у межах 17%. Ми розвиваємо мережу, створюємо нові робочі місця, підвищуємо якість медичної допомоги дітям, а це шалена відповідальність, але наш дохід… знижується. Така ціна розвитку бізнесу, і до цього потрібно бути готовим.

Лікування молочних зубів

ВЗ Кажуть, як корабель назвеш, так він і попливе. Як ви підходили до питання неймінгу? Чи довелося вам запрошувати піарників, маркетологів? І наскільки виправдане залучення таких спеціалістів? 

— Ні до яких спеціалістів ми не зверталися. Це була наша ідея. Враховуючи, що від самого початку клініку задумували як стоматологію для дітей і майбутніх мам, назва Mom’s виникла сама собою.

Хоча зараз у нас в штаті працює маркетолог, тож коли є вільні кошти — будь ласка, залучайте. Якщо ж бюджет мінімальний, то ліпше гроші вкласти саме в розвиток закладу (ремонт, обладнання тощо).

ВЗ На які фактори ви звертали увагу, обираючи приміщення для клініки?

— Це, до речі, дуже цікава історія. Річ у тому, що «виношуючи» ідею відкрити дитячу стоматологію, я у 2012 році власноруч зробила плакат-візуалізацію, де прописала, що приміщення має бути світлим і затишним, з панорамними вікнами, з певною кількістю кабінетів. Ще одним побажанням було, щоб клініка розташовувалася недалеко від дому, адже свого часу я встигла попрацювати в різних районах міста й на власному досвіді знаю, як складно інколи буває доїхати до роботи. До того ж є певні стандарти, продиктовані саме ліцензією. Це стосується приміщення на першому поверсі, яке повинне мати окремий вхід й не належати до житлового фонду. У документах також оговорюють площу кабінетів, стерилізаційної тощо. Ми не ставили за мету знайти саме спеціалізоване приміщення, тобто те, у якому вже раніше працювала стоматологічна клініка, натомість хотіли його пристосувати і розпочати, так би мовити, з чистого аркуша — ліпше все зробити відповідно до своїх вподобань, а не задовольнятися тим, що є.

Приміщення клініки дитячої стоматології

На той момент, коли ми знайшли приміщення в Оболонському районі, я навіть забула про свій плакат. Проте одного разу він потрапив мені на очі, і я була приємно здивована тим, як вправно спрацювала візуалізація. 

ВЗ Чи є якісь нюанси стосовно ліцензування дитячої стоматології?

— Думаю, я нікого не здивую, коли скажу, що зіткнулася з бюрократичною системою. Отримати ліцензію на клініку дитячої стоматології не настільки складно, як, скажімо, розібратися зі стосом паперів, котрі потрібно заповнити й передати у відповідні інстанції. Наприклад, це може бути ліцензія на той чи інший матеріал, який ми використовуємо в роботі, або документ, котрий доводить, що наші меблі не «токсичні» й відповідають стандартам. Виникали й юридичні моменти, котрі потребували втручання. Але більшість часу і сил відібрала паперова робота.

До речі, був досить цікавий випадок: ще до моменту безпосереднього відкриття клініки ми повинні були прийняти на роботу персонал й отримати на кожного працівника ліцензію. Тобто клініка ще не запрацювала, а лікарі вже…

Мені пощастило, що співзасновник нашої клініки, який має юридичну освіту, взяв на себе левову частку роботи стосовно отримання ліцензії. Звісно, усе можна зробити й самому, але варто усвідомлювати, наскільки це складний і довготривалий процес. До того ж «паперова тяганина» відбувається паралельно, скажімо, із ремонтними роботами, які потрібно контролювати, чи співбесідами з потенційними працівниками.

А якщо коротко описати увесь процес, то він має такий вигляд: звертаєшся до МОЗ, там видають список усього необхідного для отримання ліцензії з урахуванням типу клініки, і починаєш підготовку документації. Звісно, раніше ще було потрібно отримати дозвіл СЕС на роботу в конкретному приміщенні. Крім того, залежно від спеціалізації клініки, можливо, доведеться звернутися й в інші інстанції.

ВЗ Якщо ми говоримо саме про старт бізнесу, то що розуміємо під поняттям «мінімум необхідного» для відкриття клініки?

— До «мінімуму необхідного» входять обладнання, меблі, матеріали тощо. Також у бюджет варто закласти витрати на оренду приміщення, ремонтні роботи, заробітну плату персоналу. Щодо витратних матеріалів, то зараз ми вже маємо певну формулу, згідно з якою розраховуємо їх кількість. Замовлення робимо раз у два тижні відповідно до потреб клініки. А на початковому етапі я могла прорахувати, скільки чого потрібно, тільки виходячи з власного досвіду. Також краще замовляти, хоч з невеликим, але запасом, бо інструмент може зламатися абощо, і дуже добре, коли є чим його замінити.

Що стосується постачальників, то обирали компанію за рекомендаціями знайомих. Проте знайти їх можна і на спеціалізованих виставках. 

ВЗ На який рік існування бізнесу вам вдалося досягнути точки беззбитковості?

— Десь за півроку після відкриття першої клініки. І я вважаю, що це досить хороший результат.

ВЗ У який спосіб ви займаєтеся просуванням клінік?

— Активно використовуємо мережу інтернет, зокрема Facebook. Також за стільки років на ринку вже забезпечили собі базу постійних клієнтів, отже, спрацьовує й ефект «сарафанного радіо».

ВЗ Що ви порадили б колегам, котрі мріють про відкриття власної справи?

— Передусім слід чітко розуміти, який саме бізнес це буде, яку ринкову нішу він займе, наскільки пропозиція буде цікавою потенційному клієнтові. Ми, наприклад, знайшли свою нішу. Але нині просто відкрити стоматологію уже не достатньо, адже подібних клінік на ринку досить багато. Найкраще — знайти можливість запропонувати щось унікальне, чого ніхто досі не робив. У будь-якому випадку має бути певна родзинка.  

Вероніка Коробенюк, “ВЗ”

Фото надані стоматологічною клінікою Mom’s

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я