Вінниччина: Війна за новий порядок чи Рейдерське захоплення Вінницької МСЕК?

1986

833552_lМинуло трохи більше місяця з того часу, коли «ВЗ» описувала «Дєло врачєй» по-вінницьки» — з надією на його швидке завершення, проте «не так сталось, як гадалось», і сьогодні знову на вустах Вінницька обласна медико-соціальна експертна комісія. 

Але тепер мова вже йде про «рейдерське захоплення комунального закладу обласної ради, яке відбулось за підтримки виконавчої влади, — таке повідомлення розміщено на сайті Вінницької облради. — 27 жовтня стало відомо про те, що заступником директора Департаменту охорони здоров’я та курортів Вінницької облдерж­адміністрації Павлом Лесиком було представлено трудовому колективу Вінницького обласного центру медико-соціальної експертизи нового старого керівника — Віктора Власюка, екс-головного лікаря цього закладу, законність звільнення якого визнав Вищий спеціалізований суд України. Це незважаючи на розпорядження №268 Голови обласної Ради Сергія Свитка «Про призначення Фіщука В.В. на посаду головного лікаря Вінницького обласного центру медико-соціальної експертизи». Таким чином, у Вінницької МСЕК стало два головних лікаря: один — (не)законно звільнений, другий — законно призначений.

VZ_46-47_2014_Страница_14_Изображение_0001Сергій Свитко, Голова Вінницької обласної ради
За інформацією Головного управління статистики у Вінницькій області, станом на 19 вересня 2014 року Вінницький обласний центр медико-соціальної експертизи значиться у Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України як державна організація, а керівником цього закладу є Віктор Власюк. Хочу підкреслити, що рішення про передачу до державної власності цього закладу Він­ницькою обласною радою, як того вимагає чинне законодавство, не ухвалювалося. Тому такі дії посадових осіб виконавчої влади області розцінюю як рейдерство, безпрецедентне в історії не тільки області, а й України, знущання над правом і законом. Крім того, вважаю ці дії цинічним нехтуванням думки громадськості області, що домагалася звільнення Віктора Власюка з посади, яку він обіймав. Окремі особи, котрі вчиняють такі дії, на мою думку, мають нести відповідальність перед законом.
Наголошую: Валентину Фіщуку досі чиняться перешкоди щодо виконання ним своїх посадових обов’язків з боку Департаменту охорони здоров’я та курортів облдержадміністрації і органів реєст­рації. Хочу нагадати, що Апеляційний суд Вінницької області 19 серпня цього року ухвалив рішення про відмову Віктору Власюку в задоволенні позову про поновлення його на посаді головного лікаря Вінницького обласного центру медико-соціальної експертизи, а також відмовив Віктору Власюку в задоволенні позовних вимог повністю.

VZ_46-47_2014_Страница_14_Изображение_0002Валентин Фіщук, головний лікар Вінницької обласної МСЕК
Вважаю те, що сталось, рейдерським захопленням. Захоплено Вінницьку обласну МСЕК. Без згоди власника — громади області, представником якої є обласна рада, приміщення і взагалі весь заклад чомусь зареєстровані як державна установа. Таке дійсно можливе, але для цього існує певна затверджена процедура. Однак, ігноруючи всі правила і норми, Вінницьку обласну МСЕК одразу перереєстрували як державну установу, скасували Статут, за яким заклад працював більше 10 років. У Статуті чітко записано, що Вінницька МСЕК — обласна комунальна власність, яка підпорядковується обласній раді, головний лікар призначається і звільняється обласною радою. Цей Статут скасований. Підпільно розроблено без погоджень та обговорень Положення про заклад. І вже 24 жовт­ня, в переддень виборів, державний реєстратор це Положення реєструє, і воно набуває законної сили. Знову ж наголошую — в обхід процедури, правил та порядку.

Зараз я призначений обласною радою. У мене є офіційний документ — контракт, у якому зазначається, що я на три роки — до 2017 р. — призначений головним лікарем розпорядженням Голови обласної ради. Проте це розпорядження ще не затверджувала сесія обласної ради — чомусь депутати дане питання постійно відкладають і до сьогоднішнього дня ще не виносили його на розгляд. Це стосується не тільки обласної МСЕК, у такому ж становищі й обласна дитяча лікарня та інші заклади, де новопризначені головні лікарі не затверджені сесією, а також не затверджено звільнення попередніх лікарів, у котрих закінчилися контракти.

Склалася юридично-правова колізія, тому юристи мають вирішити ці питання. На сьогодні у Вінницької обласної МСЕК фактично два головних лікаря. Чому Віктора Власюка знову представили як головного лікаря — це питання до Департаменту охорони здоров’я та курортів. Після того, як Власюка звільнили і призначили мене, було найнято приватну охорону, яка не впускала на робоче місце ані мене, ані керівництво обласної ради, заступника й навіть Голову обласної ради. І тільки завдяки громадським активістам мені вдалось стати до роботи. Три тижні тривало блокування приватною охоронною фірмою державного закладу. Якби це була приватна фірма, напевне, ніхто б не здивувався, що був один власник, тепер — інший, купили — перепродали. Але Вінницька обласна медико-соціальна експертиза — комунальний заклад, та ця перереєстрація дуже нагадує якусь купівлю-продаж.

VZ_46-47_2014_Страница_14_Изображение_0003Тетяна Бабій, директор Департаменту охорони здоров’я та курортів Вінницької ОДА
Медичні заклади Вінниччини — комунальні, є власністю обласної ради. Прецедентом стало питання щодо служби Медико-соціальної експертної комісії: керівник закладу у травні був так само звільнений, як і всі інші спеціалісти, але він подав позов до суду, не погодившись зі своїм звільненням. У результаті судових процесів голов­ний лікар спочатку був звільнений зі своєї посади, далі відновлений на посаді, потім знову звільнений. І коли Голова обласної ради призначив виконувати обов’язки нового керівника цього закладу, постало питання реєстрації його як керівника в Єдиному державному реєстрі. Але виконувачів обов’язків не можуть реєструвати. Тоді Голова обласної ради призначив Валентина Фіщука на посаду, а не прос­то виконувачем обов’язків. Державний реєстратор підняв витяг з Державного реєстру і надав таку інформацію: керівником Медико-соціальної експертної комісії є Власюк Віктор Васильович, а заклад є не комунальною, а державною власністю, яка підпорядковується Управлінню охорони здоров’я. Дата цієї державної реєстрації — 1992 рік, в Управлінні регіональної статистики дата прий­няття на облік — 1994 рік. На той час ми були Управлінням, а протягом останніх двох років стали Департаментом охорони здоров’я та курортів. Тому постало питання щодо перереєстрації цієї установи, приведення в юридичну відповідність. Обласна рада не мала права взагалі забирати цей заклад і проводити тепер усі ці маніпуляції. Виходить, що Положення про обласний Центр медико-соціальної експертизи, затверджене начальником Управління охорони здоров’я обласної держадміністрації від 28 грудня 1993 року, вживається також і в Законі про реабілітацію інвалідів, в основах законодавства. Медико-соціальна експертна комісія — це державна установа, яка фактично виконує функцію держави в частині визначення ступеня втрати працездатності громадян держави України. Вона їм визначає цей ступінь втрати і підтверджує його, а держава видає за ступінь інвалідності компенсацію, тобто йде виплата також держаних коштів. Інша структура, крім державної, не має права впливати на роботу МСЕК.

Тепер уже не йде мова про одну особу — треба визначити питання цілої установи. Так, на самому початку були певні моменти, нарікання з боку громадськості, населення, громадських діячів щодо непорядних діянь з боку служби МСЕК, зокрема, мали місце нарікання на корупційні дії та фінансові преференції, нарікання на роботу керівника цієї структури, який не міг навести лад у цьому питанні. Тому на сьогодні стоїть завдання визначити особу, яка б могла дійсно очолити цей колектив і була б чесною, грамотною, кваліфікованою. Є певні кваліфікаційні вимоги до посади керівника — вища категорія за фахом і вища категорія в організації охорони здоров’я, тому що це — третинний рівень надання медичної допомоги. Спеціалізації з питань експертизи немає. Лікарі повинні мати підготовку за терапевтичним чи хірургічним напрямком, але вони весь час проходять курси підвищення кваліфікації з питань медико-соціальної експертизи.

На сьогодні є доручення Голови облдержадміністрації — привести у відповідність юридичну сторону, тому що заклад був комунальним, а став державним. Хоча ми не впливали на цей процес — доступу до Реєстру ми не маємо. Але коли обласна рада розглядала цей заклад як комунальний, що підпорядковувався саме їй, то тепер треба передати його в державну власність. І друге питання — визначити кандидатуру головного лікаря, який міг би очолити цей колектив і навести там порядок.

У зв’язку з тим, що склалася така незрозуміла ситуація навколо МСЕК, я особисто не дозволила казначейству, щоб новий головний лікар Валентин Фіщук проводив підпис фінансових документів. Також він хотів їхати на курси, але я йому запропонувала трохи відкласти цей процес, доки ми на рівні керівників не з’ясуємо долю цієї структури.

Проте робота у Вінницькій обласній МСЕК не припинилася. Якщо комусь необхідно звернутися по допомогу — призначена особа, виконуючий обов’язки, що має право підпису, заклад функціонує, спеціалісти працюють і приймають пацієнтів.

VZ_46-47_2014_Страница_14_Изображение_0004Віктор Власюк, головний лікар Вінницької обласної МСЕК
У зв’язку з ситуацією, яка склалася, я змушений був судитися з обласною радою. Але тепер розумію, що судився за віртуальну посаду у віртуальній установі. Немає сенсу судитися, тому що я з 2002 року й до сьогодні — діючий головний лікар Він­ницької обласної МСЕК. Але тепер мене звинувачують у тому, що я підтасував, підробив документи. Як я можу підробити документи в Державному реєстрі, де вписано моє ім’я та прізвище? І взагалі, яке право має Голова обласної ради звільняти мене з посади, коли наша МСЕК йому не підпорядковується?

На Вінниччині дійсно більшість медичних закладів є комунальними і підпорядковуються обласній раді, але є два медичні заклади, які не можуть бути їй підпорядковані, — це МСЕК та судмедекспертиза. Робота медико-соціальної експертної комісії регламентується законом про соціальний захист, а заклад знаходиться в складі Міністерства охорони здоров’я України. Так склалося ще за радянських часів. Потім були відповідні постанови Кабінету Міністрів, наприклад, постанова №83 від 22 лютого 1992 року, де також чітко прописано, що МСЕК знаходиться в складі обласних управлінь охорони здоров’я облдержадміністрацій. Далі була постанова Кабміну 2009 р. №1317, де також зазначається, що МСЕК є державною власністю. У Положенні про обласний Центр медико-соціальної експертизи затверджено, що обласний Центр медико-соціальної експертизи системи охорони здоров’я України є державною установою, що організовує діяльність медико-соціальних експертних комісій із надання експертної допомоги хворим та непрацездатним громадянам. Обласний центр медико-соціальної експертизи створюється і ліквідується за рішенням обласної державної адміністрації за погодженням з Головним управлінням медико-соціальної експертизи Міністерства охорони здоров’я України. Обласний центр утримується за рахунок бюджету області. Голов­ний експерт — головний лікар призначається начальником Управління охорони здоров’я за погодженням з Головним управлінням медико-соціальної експертизи Міністерства охорони здоров’я України і підпорядкований їм у своїй діяльності. Положення про Обласний центр і його структуру зат­верджується Управлінням охорони здоров’я.

Згідно з цими та іншими документами, голов­ний лікар призначається начальником Управління (Департаменту) охорони здоров’я облдержадмініс­трації. Потім нас переконали, що облдержадміністрація передала МСЕК в обласну раду. Але, як виявилось згодом, ніхто Вінницької МСЕК у підпорядкування обласній раді не передавав, а якби навіть і передав, то це було б незаконно і ми могли б оскаржувати це рішення. Тому що обласна державна адміністрація не може, всупереч законам України та постановам Кабінету Міністрів, робити будь-які кроки по передачі якоїсь установи в іншу власність. Документів про передачу ми не підписували, але, за рішенням сесії обласної ради, заклади охорони здоров’я були передані в комунальну власність. Проте сесія не мала повноважень приймати такі рішення. Ніде в світі жодна експертиза не належить громаді. Може бути муніципальна поліція, муніципальна лікарня, але експертиза повинна бути державною!

VZ_46-47_2014_Страница_15_Изображение_0002Юрій Хорт, Голова народного трибуналу
Повністю потрібно реформувати і змінити всі кад­ри, щоб уникнути кругової поруки нечесних і створити кругову поруку чесних.

Чому з Віктором Власюком до сьогодні таке резонансне питання? Тому що свого часу його «кришували», дехто з них втратив вплив, а зараз він знайшов спільну мову з новою політичною елітою — в принципі, вона стара, але з новими політичними обличчями, вчора вони були «Партією регіонів» — сьогодні вони під іншими гаслами.

Сьогодні Власюку створені преференції. Але комунальне підприємство передано в державну власність незаконно, щоб його повернути на посаду. Проте корупційна система не закінчується на Власюку. Ситуація в цій сфері поставлена на промислові рейки. Ця сфера повністю корумпована, і, чесно кажучи, важко собі уявити, як взагалі вона могла стільки років існувати. Та вона ж хоче існувати й надалі. Це як своєрідний вірус.

Колектив за нього вступається, бо всі вони одним ликом в’язані. Бо це все — величезна піраміда, система. І така система функціонує. Вона йде далі — аж до Міністерства охорони здоров’я. І, відповідно, хтось там не хоче втрачати прибуток. Щоб залишити Власюка на посаді, вигадуються неймовірні махінації. Але ці махінації вилізуть боком усім тим, хто в них сьогодні бере участь.

Найсправедливіше в ситуації Власюка — це народний суд — народний трибунал, у найбільш революційних, радикальних формах. Чому? Тому що в судовому порядку довести це все буде складно. Адже безпосередньо хабарі не носили, їх доставляли, наприклад, через медсестер.

Незабаром назріє нова революція, і Власюк буде покараний народом за свої зловживання й за таке ставлення до людей. Власюк лукавить у питанні того, хто його призначав та кому він має підпорядковуватись. Сергій Свитко мав рацію, коли розпочав ці спроби провести чистки у вінницькій медицині. Його намагаються усунути з посади. Днями у нього відібрали можливість приймати кадрові рішення. Намагаються всіляко обмежити його функціонал, щоб уникнути непередбачуваних кроків. Система й надалі хоче стабілізуватись і качати «бабло» з простого народу, загнати всіх у пітьму невідання та зневіри, щоб усі знову заспокоїлись і жили, як до революції. Так, я сподіваюся, не буде, і все залежить від народних мас.

Починаючи з травня, медицина Вінниччини перебуває в зоні турбулентності. Проводяться громадські обговорення на комісіях обласної ради, призначаються нові керівники, з якими укладаються контракти. З’ясувати, як так сталося, що у Вінницької обласної МСЕК два головних лікаря, а також кому ж саме має підпорядковуватися Вінницький обласний центр медико-соціальної експертизи, повинен закон. Але не варто забувати, що заручниками ситуації стають інваліди — одна з найбільш незахищених верств населення чи, іншими словами, народу. Того самого народу, інтереси якого мають захищати і держава, і народні обранці, що вже понад півроку завзято наводять лад у медичній сфері регіону. Скільки пацієнтів не доживе до того нового порядку?

Олена ГОНЧАРУК, власкор «ВЗ», м. Вінниця

 

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я