Київщина: Поліклініка без черг — нова реальність

952

vz-11-12_2017_stranytsa_19_yzobrazhenye_0002Безкінечні черги — один із факторів, який знижує якість надання медичної допомоги населенню. В усіх розвинених країнах черги до лікаря залишилися в минулому. Знайшли спосіб подолати проблему і в Україні. Електронний запис — ось нова реальність, тому дуже актуальним на сьогодні є проект «Поліклініка без черг», який почали активно впроваджувати у столиці.

Програма «Поліклініка без черг» дає змогу записуватися на прийом до лікаря через інтернет або термінал у поліклініці та відвідувати його у призначений час, уникаючи великого скупчення людей та кількагодинного чекання в коридорах. Реалізація проекту розпочалася в червні минулого року, однак програма вже рекомендована до встановлення в усіх лікувальних закладах Києва.

vz-11-12_2017_stranytsa_19_yzobrazhenye_0001Артур ВЕРБА, продукт-менеджер у сфері розробки IT-продуктів у галузі охорони здоров’я, керівник проекту «Поліклініка без черг»
Мій партнер та ідеолог інформатизації української медицини (E-health) Андрій Заєць говорить: «Швидкість руху каравану вимірюється швидкістю останнього верблюда, і наша медицина — як цей останній верблюд у сфері інформатизації нашої країни». І з цим важко не погодитися. Звісно, складно говорити про масштабний E-health в Україні (серйозні системи відстеження здоров’я пацієнта, електронні картки, інтеграцію різних рішень у мобільних технологіях тощо), якщо в нас у 90% клінік усе записують винятково на папірцях і комп’ютерами ніхто не користується. Але ж починати треба, й уже сьогодні.

Суть проекту та його переваги

Реєстратура — найважливіша та най­складніша частина в нашій системі. Адже реєстратори — це часто люди літнього віку з невисокою зарплатою і не завжди достатньою мотивацією, але з великою часткою відповідальності та навантаження. Через них проходять дуже різні пацієнти. У своїй системі ми зробили реєстратуру максимально зручною, даючи змогу, натиснувши всього кілька кнопок, здійснити операцію, на яку реєстратори витрачали набагато більше часу, записуючи все від руки.

Крім того, ми перекладаємо на пацієнта частину роботи, яку не повинен здійснювати реєстратор: заповнення відомостей про себе. Лікар своєю чергою може бачити розклад прийому пацієнтів, отримати всі дані про хворого у зручному вигляді, планувати міжкабінетні консультації або одразу записувати його до колеги.

Завдяки програмі «Поліклініка без черг» пацієнт може навіть спланувати відвідування одразу кількох спеціалістів, скоригувавши час прийомів. Ядро програми міститься на нашому сервері, до якого надається хмарний доступ. Ми можемо собі це дозволити, оскільки працюємо не з медичними даними, а з персональними — прізвище, ім’я хворого та лікаря, до якого він записався. Ми не пишемо і, відповідно, не фіксуємо ні діагнозу, ні анамнезу. Для клінік, котрі мають намір поставити сервер (на випадок відключення інтернету), надаємо пос­лугу дублювання програми локально на сервері лікувального закладу. Часом доводиться чути, що в тій чи іншій лікарні немає грошей на встановлення прог­рами, тому вони й продов­жують працювати по-старому. Проте насправді мінімальний пакет програми «Поліклініка без черг» надається безкоштовно. Це — робота реєстратури й оновлення системи. До того ж, розробники проекту навчають роботі з програмою. Звісно, уже потім, коли виникне потреба у додатковому підключенні лікарів і їх навчанні, зніматиметься певна оплата, розмір якої ще не визначено. Але й без додаткових послуг із програмою можна плідно працювати. Термінали з функцію запису до лікаря також встановлюємо безкоштовно завдяки партнерст­ву розробників «Поліклініки без черг» із мережею їх власників. Останні отримують вигоду через надання супутніх послуг: поповнення рахунків тощо.

Таким чином, єдине, що потрібно медичному закладу, аби позбавитися черг, — це комп’ютер для реєстратора й інтернет.

Які негативні моменти помічено?

Розробляти програму «Поліклініка без черг» розпочали в першому в Україні некомерційному IT-інкубаторі на підставі відкритих даних «1991 Open Data Incubator». З ініціативи IT-інкубатора та Концепції Kyiv Smart City сервіс став публічним, й ми отримали замовлення на його впровадження. Пілотний запуск програми здійс­нено у вересні 2016 року в АПЗ «Київський міський дитячий діагностичний центр». Слід віддати належне керівництву закладу, яке погодилося терпіти наші доробки, експерименти. З їх допомогою ми змінювали систему і продовжуємо вдосконалювати її. Побічних моментів та проблем виявилося досить багато. Намагаємося їх виправляти.

Наприклад, зафіксували зловживання з боку пацієнтів. Один хворий може записатися на прийом до кількох фахівців і не прийти — виникає простій. Неявка насправді виявилася колосальною — 30-40%. У ці години лікар фактично залишився без роботи, натомість інші хворі втратили можливість отримати кваліфіковану допомогу. Крім того, слід врахувати ще багато нюансів, наприклад, категорії пільговиків, які мають право на обслуговування поза чергою, лікарів, котрі приймають поза графіком, їх чергування, обходи, заміни, звільнення тощо.

Та це все попереду, адже проекту «Поліклініка без черг» нема ще й року. Проте він уже здобув визнання, тож на черзі підключення й інших міст України. Так, наприкінці січня в Дніпрі ми налаштували роботу первинної ланки на базі КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги №5». Крім цього, до нас надходять запити на впровадження системи із Запоріжжя, Львова, Житомира, Вінниці, Кропивницького. Плануємо підключення до проекту поліклінік у Сумах та Одесі.

Хочеться відзначити ініціативність менеджменту клінік, головних лікарів, які вважають, що впровадження програми «Поліклініка без черг» покращить роботу установи, за яку вони відповідають.

Анастасія ПОЙДА, спеціально для «ВЗ», м. Київ

Якщо ви знайшли помилку, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Залишити коментар

Введіть текст коментаря
Вкажіть ім'я